10.4.07

Poesia infantil i juvenil i matemàtiques

Des de l’antiguitat la poesia i les matemàtiques han anat unides. Des de la nostra infancia també unim números i poesia. Qui no ha cantat o jugat amb els números? “Cinco lobitos…”, “Un elefante, se balanceaba…”, “Un pollet, dos pollets…”

Per als més menudets hi tenim el llibre de Jorge Luján, poeta argentí, titolat Numeralia, editat per Fondo de Cultura Económica, a la col•lecció A la orilla del viento. El breu text poètic permet que els xiquets relacionen els números amb el seu entorn. Així, el zero és un ou en equilibri, sobre el que es posa un ànec; el dos és l’aneguet lleig; el set són els nans de Blancaneu… El llibre està magníficament il•lustrat per Isol. La il·lustració de l'esquerra correspon al número 9.

I podem realitzat amb els nens més menudets una activitat, Poesia de los números.

Si voleu conèixer un grapat de poemes infantils i juvenils sobre el números, amb activitats a realitzar, cal visitar el recurs Poesia y Números, immers dintre del projecte Cifras. Molt interessant.

I, com exemple, un poema que ens ha agradat molt, de José Javier Alfaro, al seu llibre Poemímame, que està editat per Hiperión.

Un gusano
magia blanca
quiere hacer

A la una, dos y tres.

Un gusano de morera
hace un capullo de seda
y una mariposa bella
sale de él.

A las cuatro, cinco y seis.

Que el gusano
magia blanca
quiere hacer.

Siete, ocho, nueve y diez.

Per a un públic més juvenil us recomanem la lectura del poema Números locos, de Mario Maestro Marcín i Números, d’Esteban Charpentier -poeta argentí-.

3 comentaris:

Anònim ha dit...

Hola Salvia, un saludo desde Massachusetts (USA). Unas letras para felicitarte por tu blog. La información que vas colgando la comparto con mis alumnos de la universidad. Creo que fomentar la poesia entre los niños y jóvenes es fundamental para crear lectores. Felicidades y un saludo cibernético. Lucy Stanto

Anònim ha dit...

Hola soy Esteban Charpentier, y la verdad es que siento muy honrado por la recomendación de mi poema números. Aprovecho para saludarlos desde Buenos Aires, Argentina y los invito a mi página http://ar.geocities.com/charpentier_e
Un abrazo poético
Esteban Charpentier

Sàlvia ha dit...

Hola Esteban, bienvenido a este blog de poesia infantil i juvenil. Me alegra saber que allende los oceanos también se lee.
Coloqué tu poema de los números porque me gusto mucho, es original i el contenido muy interesante y comprometido, sobre todo para los lectores juveniles.
He colocado el enlace a tu página web arriba, en el post con tu nombre, así directamente lo pueden consultar los lectores del blog.
Y ahora te pido un favor: podrías enviarnos uno de tus poemas, quizás uno de los últimos aunque no esté publicado, para colgarlo en este blog y compartirlo con nuestros lectores? El correo electrónico es: biblioteca@cocentaina.org
Saludos desde este rinconcito poético.